March 16, 2005

Culturele kaart Charlois

cultkrt2.jpg

Posted by Roger Teeuwen at 09:21 AM | Comments (0)

Verre Westen - Beelden en verhalen voor de Landenbuurt

landenkrant1.jpg

Een project van kunstenaar Rolf Engelen waarvoor hij twee jaar in de 'Landenbuurt' in Rotterdam West verbleef. Tijdens dit verblijf deed hij verschillende ingrepen in de buitenruimte van deze wijk, zie bijvoorbeeld ook het project 'Vrije Tijd'. Deze krant is zijn laatste ingreep, de bundeling en overzicht van alle projecten in de wijk. De vorm en het formaat zijn afgeleid van de bestaande buurtkrant 'Nieuws uit het Verre Westen'. Deze is doorontwikkeld tot een meer autonome publicatie. De krant is huis aan huis verspreid door de hele Landenbuurt.

landenkrant2.jpg

landenkrant3.jpg

landenkrant4.jpg

landenkrant5.jpg

landenkrant6.jpg

landenkrant7.jpg

landenkrant8.jpg

landenkrant9.jpg

landenkrant10.jpg

landenkrant11.jpg


Posted by Roger Teeuwen at 09:20 AM | Comments (0)

March 15, 2005

#8 '05

Opdracht/Assignment ‘*#8’ ‘Touristic adventures since Twothousandandthree’ (Deel 1/Part 1)

Deze opdracht zal starten met een lezing van Martin Lorenz op donderdagavond 7 april om 20.00 in Theater Zeebelt, Den Haag.
VERPLICHT DUS ZORG DAT JE HIER BIJ BENT!

Martin Lorenz is een ontwerper/art director die het project "TheOneWeekendBookSeries" heeft bedacht. In dit project geeft hij zichzelf en een kunstenaar die hij vraagt 48 uur de tijd om een stad te ervaren, te documenteren en een visiueel dagboek te maken van deze stad (en 48 uur) zonder gebruik te maken van een computer. Dit resulteert in een document waarin de zoektocht naar de visuele representatie en definitie van een stad zijn gevangen.

Dit wordt ook jullie opdracht. Kies een stad die je niet of nauwelijks kent en gebruik deze stad als basis voor drie beelden die je zonder gebruik te maken van een computer samenstelt. Denk vooral na hoe je de gekozen stad wil representeren en wat je belangrijk vind om in beeld te brengen. Omdat je drie beelden moet maken kun je nadenken over de betekenis van een reeks. Probeer vooral voorbij het cliché te denken!

Deze drie beelden gaan in een vervolgopdracht een belangrijke rol spelen.


Formaat A2 staand
Zwartwit/kleur


<148>The One Weekend Book Series
and Martin Lorenz provides context

Lecture> April 7th
Doors open> 20:00 Hrs
Start Lecture> 20:30 Hrs
Location> Theater Zeebelt
Willemstraat 7, The Hague

Exhibition>
Opening > April 9th
Time> 16.00 hours
Open > 9th of April till 22nd of April
Wednesday through Friday | from noon till 17.00 hours


The Author

Martin Lorenz, born in 1977 in Hanover Germany, made his first Internship at the age of 12 at the graphic Atelier Müller&Volkmann in Hanover. Here he instantly fell in love with the visual media. In 1996 Martin moved to Darmstadt, a small city near Frankfurt, to study graphic design. Three years later, tired of German design, he moved to Holland without having graduated from Darmstadt. In the year 2000 he founded "Twopoints.net", as a commercially independent platform for self initiated art projects. One year later he graduated from the Royal Academy of Arts in The Hague Holland and started to work as an art director at the Eikesgrafischerhort.com. In 2001 Martin founded the graphic design studio Hort.org.uk together with Eike König. Besides his commissioned work he continues publishing other works and projects at Twopoints.net and lately also at TheOneWeekendBookSeries.com. Martin Lorenz lives in Germany and works in Europe.


The Exhibition

The new Twopoints.net project "TheOneWeekendBookSeries" has made M.Lorenz travel to cities like Copenhagen, Berlin and NewYorkCity in the past one and a half years. On the 8th of april 2005 he will come to in The Hague Holland to present to you for the first time the unseen side of this project.

M. Lorenz will create on the opening weekend the first live performed volume of "TheOneWeekendBookSeries". This time he will sweat it out with members Mauro Paolozzi (one-two.org), Jackson Chang (jacksonchang.nl) and FAMC (mccuskey.nl/famc/).

The Project

In each volume of "TheOneWeekendBookSeries" M.Lorenz and a guest artist are given 48 hours to experience a city, document it and create a visual diary without the use of computers. What this results to is the documentation of a 48 hour search for visual entertainment and the definition of the city visited.

On one hand "TheOneWeekendBookSeries" reports of places and situations unmentioned in city-guides, on the other hand it gives an exhibitionistic view of the personal state of the reporters. In trying to figure out a city, in this case, they are mostly concerned with creating a book.

To this moment five volumes of "TheOneWeekendBookSeries" have been published. The first and second volume report upon Frankfurt, the third on Copenhagen, the fourth of Berlin and the fifth on NewYorkCity. These are available at selected bookstores and galleries in Germany, Holland, Spain

Posted by Roger Teeuwen at 07:10 PM | Comments (0)

#7 '05

Opdracht ‘*#7’ Willekeurig | Eendagsvlieg | NL
Ga naar de bibliotheek, kies willekeurig een verdieping, loop 40 seconden op deze verdieping rond en pak dan het boek wat je het eerste ziet. Twijfel niet!
Ontwerp voor dit boek een nieuw omslag.

Opdracht ‘*#7’ Eendagsvlieg
Ontwikkel een eendagsvlieg en zorg ervoor dat deze vrijdag 8 april bestaat!

Opdracht ‘*#7’ NL
Ontwerp een nieuwe vlag voor Nederland.

Posted by Roger Teeuwen at 07:07 PM | Comments (0)

#6 '05

Opdracht/Assignment ‘*#6’ ‘Virus’

Leerdoelen:
- Meningsvorming rond bepaalde themathiek ontwikkelen
- Oefenen van conceptuele vaardigheden
- Trainen van nadenken in communicatie van een boodschap
- Ontwikkeling van ontwerpvaardigheden
- Ontwikkeling van presentatievaardigheden

Elke (informatie)structuur is gevoelig voor virussen. Bekend zijn de virussen die regelmatig via het internet verspreid worden. Maar ook stickers, graffiti, tagging zijn vormen van virussen. Middelen om bepaalde fenomenen/problematieken zichtbaar te maken. Zoals een virus bedoeld kan zijn om de hegemonie van Microsoft te doorbreken werkt graffiti als een verduidelijking van stedebouwkundige hiaten. Maar misschien is een virus ook wel een icoon of persoon die of dat zich vaak manifesteerd.
Ontwikkel een ‘virus’ die een zelf te kiezen fenomeen/problematiek aan de kaak stelt. Dit kan gaan van een bepaald fenomeen binnen de ontwerpwereld tot een maatschappelijk fenomeen, een belangrijke afweging hierbij is dat JIJ vindt dat het gekozen fenomeen verandert of verduidelijkt moet worden: aktie!
Onderzoek vooral de onderstaande links om een beter beeld van het 'alternatief' te ontwikkelen en te ontwerpen.
Voor de duidelijkheid: er hoeft dus niets 'geprogrameerd' te worden, echter wel op visueel en conceptueel niveau!

Every (information)structure can be damaged by virusses. Well known examples are the virusses spread through the internet. But stickering, graffiti, tagging are forms of virusses. In a more general description are these tools to make certain fenomena/issues visible. Examples are a virus which shows the supremacy of Microsoft or graffity which stresses problems in urban planning. But a virus could also be an icon or person which or who displays itself regularly.
Develop a 'virus' which emphasises a certain self chosen phenomenen or problematic situation. This could relate to the design-world as wel as broad social issue. Important is your relation with the subject, the urge to change is essential! Action!
Check links to get a better idea of the 'alternative' which could help you in developing an design.
To be clear: nothing needs to be litrally 'programmed', only on visual and conceptual level!

Referentiële links/Reference links:

Virusdatabase die niet langer onderhouden wordt/Virusdatabase which is no langer maintaned:
http://ciac.llnl.gov/ciac/CIACVirusDatabase.html

Overzicht welke virussen waar ontdekt werden door een specifiek soort virusscanner/Virussen in relation to virusscanners:
http://www.trendmicro.com/map/

The biggest virus encyclopedia/The biggest virus encyclopedia:
http://www.viruslist.com/eng/index.html

Virusvoorbeelden/Virusexample:
http://www.downhillbattle.org/riaa/

Graffity met maatschappij-kritiek/Graffity with social critics:
http://www.indymedia.org.uk/en/regions/oxford/2003/06/272678.html

Urban explorers/Urban explorers:
http://www.infiltration.org/
http://www.squidly.com/archives/001302.html
http://www.urbanlens.com/files/aa/aa.html

Informatievoorzieningen/Information:
http://www.disinfo.com/site/
http://www.thememoryhole.org/


Planning:
02/03 Opdracht

04/03 Concept
Je hebt onderzoek gedaan naar het fenomeen virus en hebt een
aantal voorbeelden die je interessant vind geanalyseerd en
meegenomen. Ben orgineel in je onderzoek en in je analyse!!
Verder je hebt een aantal mogelijke fenomenen /problematieken
waarvan je vindt dat ze aan de kaak gesteld moeten worden
verzameld en beschreven.
Én je hebt een aantal ideeën genoteerd, zorg dat je bij deze
opdracht idee-noterend werkt, zorg dus voor veel schetsen én denk
vrij in je ideeën!
(inventarisatie/kader/inzichtelijkheid)


11/03 Protoypes
Bepaal je definitieve concept en begin tegelijkertijd met veel
vormschetsen. Houdt duidelijk op welke manier en in welke
context jouw specifieke virus moet werken, ontwikkel
verschillende oplossingen zodat je kunt testen welke goed en welke
minder goed werkt. (kader/inzichtelijkheid/vormgeving)

18/03 Het definitieve concept en de gemaakte vormschetsen zijn
ontwikkeld tot prototype(n) waarbij we kunnen zien of het virus
als zodanig kan functioneren. Maak tests in de omgeving waarin
het virus gaat funcioneren.
(inzichtelijkheid/vormgeving/prototypen)

25/03 Presentation (including workbook)

Posted by Roger Teeuwen at 07:05 PM | Comments (0)

#5 '05

Opdracht ‘*#5’ ‘Visuele vertaling van een woord’

Leerdoelen:
- Oefenen van conceptuele vaardigheden
- Trainen van ontwikkeling van communicatie rond een thema
- Trainen van nadenken in communicatie van een boodschap
- Ontwikkeling van ontwerpvaardigheden
- Ontwikkeling van presentatievaardigheden


Kies een van de onderstaande woorden en maak een affiche waarbij het woord zelf er niet staat maar het toch duidelijk dat het over dit woord gaat. Maak gebruik van zowel tekst als beeld.

analyse
bijschrift
infographic
verwarring
ontsluiten
verklaren
waarheid
enkelvoudig
gebruiksrecht
dualiteit


Programma van eisen:
- Formaat A2
- Zwart-wit of kleur

Planning:
24/12 Opdracht
14/1 Bepaal je definitieve concept en begin tegelijkertijd met veel
vormschetsen. Ontwikkel verschillende oplossingen, welke is het
meest succesvol. Ontwikkel prototypen, controleer of deze het
gekozen concept succesvol vertalen, maak aanpassingen als dit niet
het geval is. (inventarisatie/kader/inzichtelijkheid/vormgeving/
prototypen)
21/1 Presentatie en beoordeling, ook van het werkboek.
(integraal onderdeel)!

Posted by Roger Teeuwen at 07:04 PM | Comments (0)

#4 '05

Opdracht ‘*#4’ ‘Make a suggestion’

Learning targets:
- Development of an idea/opinion related to a large organisation
- Training in communication of a message
- Development of designing skills
- Development of presentation skills

Designer Martijn Engelbregt adresses through his organisation ‘de dienst’ every citizen of the Netherlands to develop a work of art and a new logo for the Tweede Kamer (government, Lower House). There is only one restriction to the work of art/design (and the logo) and this is the realisation-budget, which is 16 million eurocent (one cent for every citizen of the Netherlands). A number of locations are designated which you can choose from, the Inquiryhall, the Garden, the former State-archive, the former ministery of Foreign affairs, the underpass to the Lower House, the facade, the entrance, the square or a different location which you can choose yourselve.
Determine what you want to discuss in the Lower House through an work of art in which communication is the keyword. Think about actual social issues, the meaning of democratie, the concept of house of representatives, comparison within a society etc.
The new logo can be developed independly or in relation with the artwork/design. Condition with the assignment is that you consider how to actual make the work/design, through an spatial design (for example a photocollage of maquette). Make sure a clear impression exists of you’re work/design. For the logo you need to make at least tree implementations of the logo, in different publications, media etc.

Programm of demands:
- Development of an artwork (in which communication is the main keyword)
- Development of a logo for the Lower House
- Visualisation of the artwork in the chosen enviroment
- Implementation of the logo in three different publications/media


Planning:
19/11 Assignment

25/11 excursie to the Lower House
Martijn Engelbregt, Renate Boere en Roger Teeuwen
Pay attention: thursdayafternoon instad of friday, beeldontwikkeling
(imagedevelopment) by Vanessa van Dam will be on another day.

3/12 You did research on the issue (Lower House, democratie) and related
subject which you are interested in to use as a subject for you’re
artwork. From this research you developed an preliminary concept.
Try to already use image-material to support you’re concept, which
still can be referential in this stage. Use you’re workbook to collect
every part of you’re research an concept. Develop different idea’s
following you’re concept and make sketches so we can see and test
which translation works the most succesful.
(Inventarisation/Frame/Insight)

10/12 Determine you’re final concept and start with a lot of design-sketches.
Try to imagine what the characteristics of the specific spatial
situation are and try to keep in focus what you want to say through
the artwork. Develop different solutions and think of the range of
possibilities: monumental, publicity, photography, interactivity, light
etc. At the same time develop and design the new logo for the Lower
House, determine you’re final concept an d make the translation to
form.
(Insight/Design)

17/12 Develop prototypes to test both the artwork and the logodesign,
including spatial visualisation and implementation of the logo. Test if
the choises you made succesfully communicate the message. And
think about how to cummunicate the new artwork and logo n the
Lower House.
(Design/Prototypes)

24/12 Presentation


Softwaredevlopment: (not final)
- presentationtechniques
- photoshop


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ORGINELE OPDRACHSTELLING DE DIENST:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tweede Kamer roept Nederlanders op voor deelname kunstproject

Op welke manier wil jij je stem laten horen in Den Haag?  
De Tweede Kamer geeft alle Nederlanders de mogelijkheid een voorstel in te dienen voor een nieuw kunstwerk voor de Tweede Kamer. Alle voorstellen worden geplaatst op de website: http://de-dienst.nl waarna er op gestemd kan worden. Het meest gewaardeerde voorstel wordt in 2005 uitgevoerd.

Elke Nederlander kan zelf iets nieuws bedenken speciaal voor de Tweede Kamer. Je kunt bijvoorbeeld duidelijk maken hoe je over de volksvertegenwoordiging denkt, je kunt een boodschap meegeven aan politici of je kunt iets bedenken waardoor er 'betere' beslissingen worden genomen.

Deze wedstrijd is bedoeld voor alle Nederlanders; er worden vooraf geen beperkingen gesteld; tekeningen, schilderijen, breiwerkjes, samenwerkprojecten, beeldhouwwerken, (video)installaties, foto?s, conceptuele kunst, ... alles kan.  

Meer info: http://de-dienst.nl  
of ga naar: http://www.tweedekamer.nl en klik op 'de Dienst'

Voorstellen kunnen ingediend worden t/m 21 januari 2005, in maart 2005 worden de verkozen voorstellen bekendgemaakt.  

Er is ook een subwedstrijd om met nieuwe voorstellen te komen voor een nieuw logo voor de Tweede Kamer:http://de-dienst.nl/nieuwlogo


Vriendelijke groet,

Martijn Engelbregt

de Dienst; onderzoeksorgaan voor kunsttoepassingen voor het Logement van de Tweede Kamer

W http://de-dienst.nl

A Plein 23, Den Haag
P Postbus 20018, 2500 EA, Den Haag
M 06.26082709
F 070.3182133

Posted by Roger Teeuwen at 07:03 PM | Comments (0)

#3 '05

Opdracht ‘*#3’ Ophef | Discuss
Kies een onderwerp waar jij je over opwindt/verbaast/druk over maakt/ onder de aandacht wil brengen en maak hiervoor een advertentie in de Volkskrant.
Deze advertentie zal worden geplaatst op de voorpagina van de uitgave van vrijdag 19 november. Presenteer je advertentie dan ook in deze krant!
Presentatie en beoordeling vrijdag 19 november (dus in een week af!).

Technische gegevens:
– Zetspiegel. Gestandaardiseerde zetspiegel 1/1 pagina, breedte 398 mm x hoogte 550 mm
– Gegeven hoogte 50 mm
– Kolombreedte
Advertentiepagina's: aantal kolommen (maximaal 10) x 40 mm - 2 mm
Redactiepagina's: aantal kolommen (maximaal 8) x 50 mm - 4 mm
– Zwart-wit
(dus de hoogte staat vast, 50 mm, de breedt mag je zelf bepalen, gebaseerd op de kollommen)

Assignment ‘*#3’
Choose a subject which exites/worries/amazes you and where you want to say something about. And design a advertisment for this subject which will be placed in the Volkskrant.
This advertisment will be placed on the front page of the issue of friday november the 19th. Present you’re advertisment in this newspaper!
Presentation friday the 19th (so a one week assignment!)

Technical data
– Standard printspace 1/1 page, width 398 mm x height 550 mm
– Fixed height 50 mm
– Kolomn width
Advertisment pages: number of collumns (max 10) x 40 mm - 2 mm
Content pages: number of collumns ((maximaal 8) x 50 mm - 4 mm
– Black and white
(so teh height is fixed, 50 mm, the width you can decide yourself, based upon the collumn width)

Posted by Roger Teeuwen at 07:02 PM | Comments (0)