Beschrijving vak Grafisch Ontwerpen
01 Inleidend jaar 2
Het overdragen van informatie door tekst en beeld staat centraal bij het vak grafisch ontwerpen. Je leert vanuit verschillende perspectieven te kijken naar de manier waarop een boodschap aan een bepaald publiek vorm wordt gegeven. In dit vak maak je kennis met de verschillende kanten van het grafisch ontwerpen. Maatschappelijke, commerciële of culturele contexten zijn in wisselende samenstelling aanleiding voor de opdrachten én voor het bepalen van je positie als ontwerper. Ben je in staat verder dan je referentiekader te kijken en open te staan voor onderzoek en discussie? Veelal vanuit een concrete opdracht stelling werk je aan zowel toegepaste als autonome producten. Zodoende leer je omgaan met hiërarchie, ordening en structuur van informatie. Door onderzoek van en experiment met verschillende beeldtalen leer je beelden lezen, analyseren en van betekenis voorzien. Daarnaast verkrijgt je inzicht in de beroepspraktijk door het bezoek aan een drukkerij, lezing van een papierfabrikant, lezingen van ontwerpers/specialisten en projecten die plaatsvinden in de werkelijkheid.
Onze visie over het vak grafisch ontwerpen aan de Willem de Kooning academie is om binnen een jaar een zo breed mogelijk perspectief te brengen over het vak grafisch ontwerpen. Dit doen wij zowel vakgericht, inhoudelijk als didactisch. Studenten krijgen binnen dit studie jaar 4 vakgerichte thema’s die ieder 8 weken duren. Binnen deze vakgerichte thema’s worden op verschillende didactische manieren met de opdrachten omgegaan (b.v. opdrachten in groepsverband of solo, korte en langlopende opdrachten, werken binnen ‘strenge kaders’ en vrije opdrachten, klassikaal en individueel bespreken, en klassikaal presenteren.)
vakgerichte thema’s:
1) Maatschappij en cultuur
2) Redactie en ontwerpen
3) Informatie en gelaagdheid
4) Identiteit en strategie
semester 3
1) week 1 t/m 8 Maatschappij en cultuur
Vanuit de al eerder omschreven kritische onderzoekshouding is het belangrijk dat deze vertaald wordt naar de ontwerp houding. In welk specifieke of juist algemene context opereer je als ontwerper én op welke manier zet je deze kritische houding in? Onderzoek naar grotere maatschappelijke problematieken of discussies zijn de thematieken die aangesneden worden.
2) week 9 t/m 16 Redactie en ontwerpen
Belangrijke thematiek zou moeten zijn, zeker in het kader van een redactionele ontwerp-houding, het ontwikkelen van een vraag-genererende ontwerp-houding. Als ontwerper krijg je de mogelijkheid onderzoek te doen naar de gestelde kaders/ voorwaarden van een opdracht/project. Daardoor ontwikkel je zelf een deel van de inhoud van het project (redacteur/journalist) én is een kritische onderzoekshouding de grondslag voor een succesvol concept (en ontwerp). Deze vaardigheden zijn zowel belangrijk op het niveau van begripsvorming/kennisvergaring als het bevragen van de verkregen opdracht en het verrijken/becommentariëren ervan. Bij de te stellen opdrachten zijn onderzoek, reportage, analyse en kader de belangrijkste parameters.
Belangrijk is het besef dat je als ontwerper zowel vanuit een historische ontwerp context als een maatschappelijke context opereert. De historische ontwerp context is tweeledig over te dragen. Óf vanuit een van tevoren omschreven opdracht/ project óf als referentie tijdens de begeleiding van alle opdrachten.
semester 4
1) week 17 t/m 24 Informatie en gelaagdheid
Data en informatiestromen zijn (zeker in met de dagelijkse inzetbaarheid hiervan) onderdeel van onze dagelijkse realiteit geworden. Als ontwerper zijn overzicht (contextualiseren), analyse (herkennen) en inzetten van informatiestromen een belangrijke onderdeel van de toolset die je als ontwerper tot je beschikking hebt. Naast het formele aspect van informatieontwerpen, de organisatie van informatie (bewegwijzering, tentoonstellingsontwerp), zullen vooral de omgang en inzetbaarheid aan de orde komen.
4) week 25 t/m 32 Identiteit en strategie
In deze periode staat de identiteit binnen het grafisch ontwerp centraal. Wat is een identiteit, hoe komt deze tot stand en wat is de functie hiervan in zowel de maatschappij als het vakgebied. Belangrijk onderdeel van ons vak is het ontwikkelen van identiteiten. Identiteit is een zeer gelaagde definitie, die reikt van huisstijl/logo tot seriematige media, en zich afhankelijk van de context verschillend kan manifesteren.
02 Beginsituatie
Een student heeft het eerste jaar succesvol doorlopen en heeft inzichten en vaardigheden verworven.
Het doel van het eerste jaar is dat de student inzichten verwerft ten aanzien van de betekenis van communicatie en grafisch ontwerpen zodat een beroepskeuze mogelijk wordt. Er zijn verschillende perspectieven op ontwerpen mogelijk. Om deze te onderzoeken is een kritische en ontdekkende houding nodig die voorbij de eigen aannames gaat. De student is geen consument meer, maar een producent. En kan het communicatieproces zelf doorgronden om te begrijpen wat er op communicatief niveau werkt en niet werkt.
Het overdragen van informatie door tekst en beeld staat centraal bij het vak grafisch ontwerpen.
Het ontwerp is het middel. De student is in staat een ontwikkeld concept te vertalen zodat de lezer de informatie kan ontvangen en meegenomen wordt in de opvattingen van de student over het onderwerp. Iedere vorm(geving) heeft betekenis, de student is in staat deze betekenissen herkennen en zelf te ontwikkelen. En kent de middelen die tot de beschikking staan van een ontwerper.
03 Vakoverschrijdende samenwerking
Wordt per project apart ontwikkeld.
Beschrijving lesaanbod
Opdrachten 0 -> Werkboek
/ Leerdoelen
leren informatie te ordenen
Om zowel voor jezelf als voor je medestudenten en docenten de ontwikkeling per opdracht duidelijk en inzichtelijk te houden gaan we werkboeken bij iedere opdracht bijhouden met de titel(s) ‘Werkboek 1’ (t/m ‘Werkboek ...’). In dit werkboek zijn alle stappen zoals beschreven in ‘Ontwikkeling van een opdracht’. Deze werkboeken zijn integraal onderdeel van elke beoordeling, ontbreekt deze tijdens een beoordeling is er geen manier om het doorgelopen proces te beoordelen en zal de opdracht per definitie onvoldoende zijn. Ontwerp jouw ‘Werkboek’, ben je bewust dat dit uiteindelijk een serie wordt die het hele jaar omvat. Ontwikkel de structuur (hoe ga je om met tijd/onderdeel van het proces/ etc.) én de covers. Ben je ervan bewust dat deze werkboeken jezelf als ontwerper representeren en spreek je dus uit!
‘Ontwikkeling van een opdracht’
- Opdracht beschrijving
- Inventarisatie
Eerste aanknopingspunten vinden/ontdekken door associatief noteren, zowel met beeld als tekstmateriaal. Zorg voor verbreding tov het onderwerp, neem afstand zodat je je positie tov het onderwerp kunt bepalen. Belangrijk zijn veel ideeën, notities en verzamelingen.
- Kader
Om je duidelijk tov het onderwerp te kunnen verhouden is het belangrijk je grenzen af te bakenen. Destilleer uit de inventarisatie de interessantste richting en onderzoek deze verder. Belangrijk is hier niet meer van af te wijken, kies zorgvuldig en onderzoek. Dit onderzoek zal je helpen je gekozen positie te verscherpen en een oplossing te ontwikkelen.
- Inzichtelijkheid
Zorg ervoor dat de ontwikkeling inzichtelijk is voor iedere lezer/beschouwer. Dit zorgt ervoor dat je je bewust blijft van de gemaakte keuzes, verzamel alle gemaakte stappen en keuzes. Groepeer deze in een je ‘Werkboek’. Dit werkboek is een integraal onderdeel van de beoordelingen.
- Vormgeving
Nadat je je onderzoek precies hebt gemaakt en je weet wat te vertellen vanuit welke positie begint de omzetting naar vorm. Dit deel van het proces bestaat uit het onderzoeken welke richting de vorm in zal gaan en dmv schetsen toewerken naar de ontwikkeling van de definitieve vorm.
- Prototypen
In deze fase staat het onderzoek naar de definitieve vorm centraal, d.m.v. vormschetsen/ dummies/prototypen. Er is ruimte voor kritiek en belangrijk is de terug koppeling naar de gekozen uitgangspunten.
- Eindproduct
Het eindproduct is een moment om (voorlopige) keuzes af te dwingen, het biedt de mogelijkheid anderen te laten reageren op de ontwikkeling en de gemaakte keuzes.
- Reflectie
Afsluitend is het belangrijk in ieder ‘Werkboek’ de conclusies, en mogelijke volgende stappen, uit het proces en de presentatie te noteren. Hierdoor heb je de mogelijkheid het ontwerp te verbeteren of op de langere termijn bepaalde beslissingen te herkennen.
/ Formaat/format
• A4, zwart wit/kleur
• Ontwikkel of kies een bindsysteem
/ Eisen/presentatie
Inleveren in week 4, je gebruikt het eerste thema en opdrachten als testexemplaren.
/ Beoordeling
Bij de beoordeling zorg je voor een uitgewerkt werkboek aan de hand van de eerste opdracht. Structuur, omslag-ontwerp, tussenpagina-
ontwerp, seriematige meerwaarde en de bindwijze worden beoordeeld. En wat maakt het uniek
Thema: MACHT
Invloed uitoefenen lijkt een basiseigenschap van de mens te zijn. Ten opzichte van elkaar, of van een totale populatie, de wil om elkaar te overtuigen van een idee is altijd aanwezig. De vorm of het doel kan verschillen.
De argumenten kunnen verschillende verschijningsvormen hebben, oraal, visueel, strategisch of niet strategisch. Politiek, religie, bedrijven, amateurs maken gebruik van de kracht van de visuele communicatie om zichzelf te manifesteren en hun argumenten over te brengen. Je zou kunnen zeggen dat beeldende kunst in sommige gevallen deze verschijningsvorm als uitgangspunt neemt en erop reageert, het beeld transformeert en zo een reflectie geeft op de situatie of het primaire verlangen.
Als Grafisch Ontwerper ben je in staat jouw ontwerpen betekenissen mee te geven, je bent een producent van media en representaties. Omdat je zowel een verantwoordelijkheid naar de lezer hebt en je jouw positie t.o.v. de opdrachtgever moet kunnen beschermen is het belangrijk dat je argumenten kunt ontwikkelen voor de beslissingen die je maakt. De inhoudelijke argumenten kunnen de boodschap doelbewust sterker, vertekent, smakelijker, begrijpelijker, onbegrijpelijker aan de lezer of ontvanger aanbieden.
Deze 'macht' die je als visueel producent hebt is er een die zorgvuldig en bewust ingezet moet worden. Want wanneer deze betekenissen willekeurig ingezet worden is het voorstelbaar dat de ontvanger al dan niet bewust op het verkeerde been wordt gezet of doelbewust wordt gemanipuleerd.
Referenties:
Abuse of power
http://abuse-of-power.org/modules/news/
http://nl.wordpress.com/tag/abuse-of-power/
Alexei Shulgin
http://sunsite.cs.msu.su/wwwart/apc.htm
The biggest Visual Power Show (Mediamatic)
http://www.mediamatic.net/artefact-8455-en.html
Opdracht 1a Macht, positie: ontvanger
Kies een affiche waarin machtsverhoudingen zichtbaar zijn en leg uit waarom jij vindt dat dit affiche al dan niet geslaagd is.
Opdracht 1b Macht, positie: producent
Maak een affiche met hetzelfde thema waarin je jouw mening een rol laat spelen (en je dus een eigen positie inneemt) in het ontwerp.
Opdracht 2 Macht: positie: activist
Kies een manifestatie van macht in de media en leg door middel van een affiche uit, wat problematisch is aan de verhouding.
Opdracht 3 Macht: Power vs Empower
Groep van Danny en Roger: en ga naar de architectuurbiennale in het NAi (empower) en maak een affiche voor dit deel van te tentoonstelling, empowerment is het mogelijk maken van, niet macht als overheersing maar als mogelijkheid
Opdracht 4
Ontwerp de OPEN DAG [afdeling Grafisch Ontwerpen WdKA]
Tweemaal per jaar is er op de WdKA de Open Dag. De WdKA presenteert zich dan naar buiten. Als afdeling grafisch ontwerpen gebruiken wij deze mogelijkheid om het ontwerpen en uitvoeren van een tentoonstelling in de praktijk te brengen. Voor de Open Dag van zaterdag 26 januari 2008 is dit jullie opdracht.
Het gaat primair over de afdeling grafisch ontwerpen op de 2e etage in de Wijnhaven, maar we delen de etage met Illustratie en Advertising dus verbanden zijn heel logisch.
Wat staat er vast:
- de 'tentoonstellingsruimte' zal gebruikt worden voor de presentatie van het eindexamenwerk van de studenten die in de week voor de open dag geslaagd zijn (1 advertiser, 5 illustratoren en 15 grafisch ontwerpers), jullie richten deze presentatie samen met de afstudeerders en Danny in.
- er dient een plek te komen waar de projectweken worden gepresenteerd
- er dient in een lokaal 'proeflessen' gegeven te worden (door 3 van jullie)
- er dient een plek te komen waar 1e, 2e. 3e jaars werk wordt gepresenteerd
- eventueel een plek om exchange studenten te presenteren (kan ook bij het 3e jaar)
- digitale media/crosslab, hoe wordt gepresenteerd? Belangrijk dat de ontwerper van nu cross mediaal denkt!
- algemene informatie (lesaanboden, opdrachten ect) moet leesbaar/vindbaar zijn
- een bewegwijzering is een belangrijk onderdeel (hoe scheiden we illustratie, advertising en grafisch ontwerpen)
Samenvattend is jullie opdracht, bedenk een concept voor de open dag, hoe vind jij dat wij ons moeten presenteren naar de nieuwe student en de buitenwereld? Wat is grafisch ontwerpen, wat betekent het om hier te studeren?
Bedenk oplossingen voor de bovengenoemde punten en voeg toe wat jij vind dat er ontbreekt.
Verlies niet de letterlijke kant uit het oog, wat voor typografie ontwerp je, hoe werken bijschriften etc. En verlies niet de praktische kant uit het oog, het geheel moet in maximaal drie dagen door jullie gemaakt worden (woensdag, donderdag, vrijdag) en mag maximaal 200 euro aan materiaal kosten. Als je iets bedenkt, bedenk gelijk hoe je aan het materiaal komt en wat dit kost (deze begroting hoort bij jouw ontwerp!).
Kwartaal 2) week 9 t/m 16 Redactie en ontwerpen
Belangrijke thematiek zou moeten zijn, zeker in het kader van een redactionele ontwerp-houding, het ontwikkelen van een vraag-genererende ontwerp-houding. Als ontwerper krijg je de mogelijkheid onderzoek te doen naar de gestelde kaders/ voorwaarden van een opdracht/project. Daardoor ontwikkel je zelf een deel van de inhoud van het project (redacteur/journalist) én is een kritische onderzoekshouding de grondslag voor een succesvol concept (en ontwerp). Deze vaardigheden zijn zowel belangrijk op het niveau van begripsvorming/kennisvergaring als het bevragen van de verkregen opdracht en het verrijken/becommentariëren ervan. Bij de te stellen opdrachten zijn onderzoek, reportage, analyse en kader de belangrijkste parameters.
Belangrijk is het besef dat je als ontwerper zowel vanuit een historische ontwerp context als een maatschappelijke context opereert. De historische ontwerp context is tweeledig over te dragen. Óf vanuit een van tevoren omschreven opdracht/ project óf als referentie tijdens de begeleiding van alle opdrachten.
Opdracht 5 Babel
Inleiding
Nadat Noach de zondvloed heeft overleefd bouwen zijn nakomelingen een nieuwe stad op de vlakte van Sinaer. Ondanks een gebod van hun God, om heen te gaan en zich te vermenigvuldigen, blijven de nakomelingen van Noach in Babylon bij elkaar wonen. Om hun roem te vereeuwigen, en als symbool van hun eenheid, bouwen zij een toren die tot de hemel moet reiken: de toren van babel.
Maar God heeft andere plannen met de mensheid. Om te voorkomen dat men te trots en hoogmoedig zou worden, komt God naar de aarde om verwarring onder de mensen te stichten. Hij doet dit, door verschillende talen te creeeren, waardoor de mensen elkaar niet meer verstaan. Uit onbegrip valt de stad vervolgens uit elkaar en bereikte god dat de mensheid zich toch opsplitste in verschillende volkeren.
Sindsdien streeft de mensheid naar eenheid om de verloren staat van Babel te herstellen.
Opdracht:
Maak een boek wat de essentie van jouw persoon en je plaats in de samenleving weer geeft. Dit doe je door jouw leefsituatie vergelijkt met de leefsituatie van twee andere personen. Een in Nederland en een buiten Nederland (wereld). Je hoeft niet beide personen te kennen, maar je moet in staat zijn onderzoek te doen naar de leefsituatie van beide personen. Dit betekent dat fictie een rol mag spelen maar dat er een zichtbare relatie moet zijn met jouw onderzoek.
Doel is om een boek te ontwerpen dat door iedereen op aarde kan worden begrepen, ongeacht hun taal, (on) geletterdheid of culturele achtergrond. Het boek moet goedkoop en in hoge oplage kunnen worden geproduceerd om een groot distributiegebied aan te kunnen.
Stel jezelf hierbij een aantal vragen:
- hoe zijn je familieverbanden?
- wat doe je op dagelijkse basis?
- van wie hou je?
- hoe groot is jouw wereld?
- wat is het einde van jouw wereld en wie woont daar?
- wie zou je willen kennen?
- wat betekent taal voor jou?
Je kan verschillende vormen gebruiken (fotografie, illustratie, pictogrammen, etc) om tot een universele taal te komen. Problemen die je dan tegenkomt zijn juist interessant omdat ze cliches aan de kaak stellen. Bijv: is het hartje zoals wij dat kennen een universeel icoon voor liefde, of is het meer een schilderij van Picasso waarbij twee mensen helemaal in elkaar verstrengeld zitten?
Realiseer je dat deze opdracht vooral van je vraagt op een nieuwe manier te komen tot een universele taal. Onderzoek bestaande universele talen en bedenk nieuwe mogelijkheden en oplossingen!
Kader
Minimaal 48 pagina's
Voorstel voor goedkope productie in hoge oplage
Bijpassende bindmethode
Zwart/wit of kleur zelf te kiezen
Referenties
- kunsthistorische referenties: Pieter Brueghel de Oude, De toren van Babel
- ontwerp-historische context: otto neurath, gert arntz
- publicatie gemaakt door een duits-chinese student die stage liep bij ons bureau in shanghai. Een heel mooi voorbeeld van hoe je abstracte en minder abstracte culturele opvattingen kan verbeelden.
Opdracht 6 - Archiveer en Orden
(2 Redactie en ontwerpen)
Leg een archief aan gedurende een periode van 7 dagen. Dit archief is een verzameling van beelden/teksten/geluiden/films/etc. Een beschrijving van tijd die al dan niet bewust tot stand is gebracht. Het bestaat uit minimaal 70 beelden/items.
Categoriseer/orden je gemaakte archief op in ieder geval 5 verschillende manieren en laat hiermee zien dat er verschillende verbanden in jouw archief zitten. Verbanden die in eerste instantie niet leesbaar zijn (of zo je wil bij de eerste ordening ontdek je verbanden en betekenissen die je in het geheel niet zag, bij de tweede ordening ontdek je verbanden en betekenissen die je bij de eerste niet zag etc.).
Opdracht 7
Gezamenlijke opdracht voor de lessen Grafische Vormgeving en Typografie tot en met 14 maart
Briefing North Sea Jazz Festival tweede en derde jaars Grafische vormgeving
1. Inleiding
Op 13, 14, 15 juli vindt het 32ste North Sea Jazz Festival plaats in Rotterdam. De artposter is inmiddels een begrip op het festival geworden. De eerste artposter dateert uit 1981 en werd ontworpen door Rafal Olbinski. De 15 beste posters worden geëxposeerd op het festival. De winnaar zal daarnaast zijn poster bij merchandisingstand terug zien, want zijn/haar poster wordt gedrukt en verkocht op het festival. Daarnaast wordt de poster uitgereikt aan gasten en pers. Het is dus geen straatposter.
Opdracht 8
vertaal Oog naar geprinte vorm
ONDERWERP
- http://extra.volkskrant.nl/oog/
- ‘Oog’ is een online platform waar kunstenaars in beeld en/of geluid reageren op nieuws en actualiteiten.
Elke week reageert Oog door een ander werk van een andere kunstenaar tonen. In een bijbehorend archief zal het werk daarna te zien blijven.
- (24-2 2007) Oog is een opmerkelijk experiment van de Volkskrant. In de online editie van de krant is plek vrij gemaakt om elke week een audiovisuele kunstenaar de opdracht te geven om een beeldend commentaar op het nieuws te geven. Dit project bestaat nu 18 maanden en is, buiten het nieuwskatern, een van de meest bezochte pagina's van de Volkskrant website.
OPDRACHT
Oog begint 'nu flink vorm te krijgen (ongeveer 130 beeldende commentaren). het archief bestaat vooral uit dynamisch beeld en geluid.
Toch is de volgende opdracht dit materiaal om te zetten naar een geprinte vorm (bv. boek, magazine of krant).
Bedenk een concept waarbij het archief van oog in deze krant terechtkomt, zowel de beelden als de teksten.
Hierbij is het belangrijk dat je je realiseert dat dit een opinie initiatief is om op het nieuws te reageren. Onderdeel van de opdracht is het bedenken van een concept waarbij je het idee van Oog succesvol vertaalt. Denk hierbij goed na over wat het doel van jouw geprinte vorm moet zijn. Dus reageren, bekritiseren, verzamelen, informeren etc.
Ontwerp dit archief en gebruik al het materiaal in het archief van Oog!
TER INFO
'Over het platform OOG'
“In het digitale tijdperk kun je informatie niet meer tegenhouden” - hoe vaak hebben we dit holle cliché niet al gehoord? Talloze malen, ongetwijfeld. Maar wat voor soorten informatie eigenlijk? Hoe kunnen we die informatie beoordelen? Hoe kunnen we een persoonlijke relatie ermee ontwikkelen?
'Het Nieuws' is één van die informatiestromen die in het tijdperk van digitale media steeds meer alomtegenwoordig lijkt te worden, onontkoombaar zelfs. Temidden van dit proces doet zich een curieuze twee-deling voor: het ('nieuws') wordt enerzijds getrivialiseerd, of het wordt een voortdurende afspiegeling van de niet aflatende misères die ons kennelijk omgeven: rampen, oorlog, hongersnood, onderdrukking, ecologische uitholling, familiedrama's en een algeheel gevoel van vervreemding. Hoe dan ook lijkt het steeds moeilijker om nog een persoonlijke relatie te ontwikkelen met de trivia dan wel dagelijkse porties misère die ons worden voorgeschoteld.
Hoe verhouden de kunsten en kunstenaars zich tot deze alomtegenwoordigheid van het lijden in real-time? Kan kunst ons helpen om de afstand te ontwikkelen, de stilte, de tussenruimte die het mogelijk maakt om op 'Het Nieuws' te reflecteren? Kan het een uitweg wijzen uit de wereldwijde angstmachine? Kan het ons helpen de empathie voor het lijden van anderen te laten herleven?
En moet de maatschappelijke werkelijkheid sowieso niet worden onderscheiden van 'het nieuws'? Moeten we een andere relatie met die maatschappelijke werkelijkheid ontwikkelen? En hoe doe je zoiets?
Kan een project als OOG in derde web-editie van de Volkskrant, waar elke week een andere kunstenaar wordt uitgenodigd om op 'het nieuws' te reflecteren met een on-line kunstwerk, ons helpen om een (gezondere) subjectieve relatie met 'het nieuws' te ontwikkelen?
http://www.debalie.nl/dossierartikel.jsp;jsessionid=F32A2848C1E1340705929117719CB8DE?dossierid=34144&articleid=108920
Planning:
week 10:
- analyse website: http://extra.volkskrant.nl/oog/
- concept presentatie met 3 uitgangspunten voor de geprinte vorm.
- gedetailleerde planning voor de komende 4 weken, waarbij de laatste week de presentatie is
Opdracht 9 'KIES!'
(3 Informatie en gelaagdheid)
Kies een van de drie onderstaande opdrachten:
Willekeurig
Ga naar de bibliotheek, kies willekeurig een verdieping, loop 40 seconden op deze verdieping rond en pak dan het boek wat je het eerste ziet. Twijfel niet!
Ontwerp voor dit boek een nieuw omslag.
Eendagsvlieg
Ontwikkel een eendagsvlieg en zorg ervoor dat deze woensdag 16 april bestaat!
Woordbeeld
Kies een persoon die je interessant vindt en ontwerp voor hem/haar een woordbeeld op basis van zijn/haar naam.
Woensdag 16 april af!
Opdracht 10
‘Neues Berlin’ (Deel 1)
Gebruik de week in Berlijn om een stad te ervaren, te documenteren en een visueel dagboek te maken van deze stad zonder gebruik te maken van een computer. Dit resulteert in een document waarin de zoektocht naar de visuele representatie en definitie van een stad zijn gevangen. Dit dagboek gaat in de rest van het kwartaal een erg belangrijke rol spelen dus zorg voor veel rijkdom, spannende observatie, onderzoek, nieuwe mogelijke benaderingen van de stad Berlijn!
Gebruik dit dagboek over de stad Berlijn als basis voor drie beelden die je zonder gebruik te maken van een computer samenstelt. Denk vooral na hoe je de gekozen stad wil representeren en wat je belangrijk vind om in beeld te brengen. Omdat je drie beelden moet maken kun je nadenken over de betekenis van een reeks. Denk vooral voorbij het cliché te denken! Je bent toerist maar ook ontwerper.
Deze drie beelden gaan in de vervolgopdracht een belangrijke rol spelen.
Formaat A2 staand
Zwartwit/kleur
Presentatie van je dagboek en de drie beelden woensdag 28 mei.
‘Neues Berlin’ (Deel 2)
De tweede stap in deze opdracht is de drie beelden gebruiken als basis voor een affichereeks. Het gebruik van de computer is hierbij belangrijk!
Het thema zal zijn een campagne van de gemeente, de naam van de gemeente en een eventueel zelf toe te voegen tekst die de campagne verduidelijkt/ondersteund.
Het eindfomaat wordt A0 zwart wit en dit betekent dus dat je je drie beelden moet digitaliseren.
Zorg ervoor dat je morgen een aantal schetsen hebt gemaakt!
‘Neues Berlin’ (Deel 3)
De derde stap in deze opdracht zal zijn het gebruiken van de beelden en affiches voor de ontwikkeling van een nieuwe identiteit voor de gekozen gemeente. De affiches zijn dus een voorbode voor de te komen identiteit. Een precieze opdrachtomschrijving volgt nog.
De identiteit bestaat uit in ieder geval de volgende onderdelen:
- 3 aankondigingsaffiches van de nieuwe identiteit
- 1 affiche van een specifiek evenement in de stad
- een stadskrant van minimaal 8 pagina's
- toepassing van de nieuwe identiteit in print (briefpapierr, enveloppe etc, min 3 uitingen)
- toepassing van de identiteit in de publieke ruimte
- 1 vrije toepassing (kan alles zijn, leader, publicatie, tentoonstelling etc.)
Beschrijving vak Grafisch Ontwerpen
01 Inleidend jaar 3
Het centrale vak in de major is Grafisch ontwerpen, hier starten projecten en zijn groepskritieken. Er bestaat een actieve samenwerking met Interactief ontwerpen, Typografie en deels Creatief schrijven. De projecten komen samen bij Grafisch ontwerpen en worden specialistisch begeleid bij Interactief ontwerpen en Typografie.
Vanuit de ontwikkeling van de eigen positie in het tweede jaar wordt deze in combinatie met meer en minder vrije opdrachtstellingen preciezer doorontwikkeld. Het hele proces wordt behandeld, van onderzoek via concept tot visuele oplossing. De middelen worden breed ingezet, van print, ruimtelijk tot digitale media. Je leert zelf te kiezen in de te gebruiken platforms, het plannen van het proces en het definiëren van de doelen. De zoektocht naar alternatieve oplossingen, beeldtalen en vragen staat centraal. De relatie met de maatschappij, beeldende kunst en het vakgebied zijn vanzelfsprekend. En tegelijkertijd wordt je via autonomie en auteurschap steeds vaker ondervraagt op jouw stellingname. Wie ben je en wat zijn jouw doelen, de ‘eigen positie’ die steeds terugkomt zal moeten gaan resulteren in een tastbare houding, een logisch gevolg van de opstelling als ontwerper.
Belangrijke opmerking hierbij is dat het derde jaar minder ‘gestuurd’ is, jij als student zal in veel gevallen zelf initiatief moeten tonen als het gaat over bespreken, onderzoek, ontwerp, specialiseren etc.
vakgerichte thema’s:
1) Redactie en strategie
2) Identiteit en burger
3) Informatie en statement
4) Maatschappij en eigen positie
semester 5
1) week 1 t/m 8 Redactie en strategie
Koppeling tussen onderzoek en ontwerp staat centraal. Het doel wordt gekoppeld aan de (ontwikkeling van) de vraag. Welke strategie is nodig om de ontwikkelde argumenten (vanuit de onderzoeks en conceptfase) over te brengen aan de lezer. Hiernaast speelt toevoeging aan de opdracht of onderwerp en het leggen van verbanden een rol.
2) week 9 t/m 16 Identiteit en burger
Koppeling van de identiteit aan de maatschappij.
De burger als onderdeel van identiteiten binnen algemene en specifieke contexten (maatschappelijk, commercieel, cultureel). Het ontwerp als mediator of breekijzer in deze contexten, hoe benader je de burger en misschien nog belangrijker; hoe kan deze worden benaderd?
semester 6
3) week 17 t/m 24 Informatie en statement
Naast de verschillende media (tentoonstelling, routing, krant/boek/tijdschrift, digitale media) staan experiment en omgang met informatie centraal. De koppeling van het onderwerp én het ontwerp aan het medium is een belangrijke voorwaarde.
4) week 25 t/m 32 Maatschappij en eigen positie
Stel een eigen (misschien ideale) opdracht (student) als opmaat naar het eindexamen én vanuit het idee dat hierdoor de ontwerp houding bevestigd/gedefinieerd kan worden (mentaliteit, intressevelden etc.). De koppeling naar grafisch ontwerpen breed is een belangrijk criterium; de mogelijkheid bestaat dat er een inhoudelijke koppeling gemaakt wordt tussen de major en de minor. Volgorde is hetzelfde als bij het eindexamen, concept na 2 weken, tussenbeoordeling na 5 weken, eindbeoordeling na 8 weken.
02 Beginsituatie
Een student heeft het eerste en tweede jaar succesvol doorlopen en heeft inzichten en vaardigheden verworven. De student is in staat een ontwerpvraag (gesteld door een ‘opdrachtgever’) te beantwoorden en deze opnieuw of anders te stellen waardoor deze rijker, scherper, preciezer wordt. Verder beheerst de student alle middelen die ingezet worden in het vak.
03 Vakoverschrijdende samenwerking
Crosslab (Kim de Groot), Typografie (Rick Vermeulen) en Vakgeschiedenis (Jan Willem Stas)
Beschrijving lesaanbod
Assignment 1 'Our daily bread'
(1 Redactie en strategie) (1 Research and strategy)
Wat is de invloed van de industrialisatie van onze voedselketen? De identiteit van dieren, planten, fruit, vis, veranderen van natuur en leven naar product. De gevolgen hiervan zijn verstrekkend, de scheiding tussen natuur en cultuur is in een volgende fase terechtgekomen.
Naar aanleiding hiervan ga je door middel van een ontwerp (affiche, krant, etc), wat je zelf in de publieke ruimte van Rotterdam plaatst, aandacht vestigen op dit fenomeen. Het kan dus direct gaan over het onderwerp van de film: de industrialisatie van onze voedselketen welke aanwezig is in iedere supermarkt in Nederland óf over een deelonderwerp, een gevolg, een voorspelling, een verandering op kleine schaal, een vergelijk.
Maak een 'visuele communicatieve interventie'. Neem stelling in, doe onderzoek naar welke informatie jouw stelling representeert, ontwikkel een ontwerp die jouw onderzoek en stelling op een succesvolle manier representeert en ontwikkel een strategie om dit ontwerp in de stad te krijgen. Wees hier slim en geraffineerd in, je kunt vrije plakplaatsen gebruiken, uitdelen, etc. Belangrijk: gebruik de voor jouw boodschap juiste (grafische) manieren om jouw verhaal succesvol bij de ontvanger te krijgen.
What are the consequences of industrialising our foodchain? The perception of animals, vegitation, fruits, fisch, change from nature and life to product. With enormous consequences, the seperation between nature and culture has entered the next phase.
The assignment is to focus attention on the phenoma by developing a design (poster, newspaper etc.) which you place in the public space of Rotterdam. The subject could be litrally the subject of the film, the industrialisation of our foodchain which is present in each supermarket in the Netherlands, or the subject could be a smaller subtheme, a change , a consequence, a prediction, a comparison.
Develop a 'visual communivative intervention'. Define you're position, do research to which information you're position represents, develop a design which succesfully give form to you're statement and develop a strategy to prlace you're design in the public space of Rotterdam.
Assignment 2 Vijf portretten / Five Portaits
(1 Redactie en strategie) (1 Research and strategy)
Maak een boek met minimaal vijf portretten van vijf personen. Alle personen moet je goed kennen, dus het kunnen vrienden of familieleden zijn.
Met portret wordt geen foto bedoeld, of niet alleen. Een foto mag, het hoeft niet --- maar het gaat erom dat ik, dat iedereen, voelt wat voor persoon het is. Probeer zonder al te letterlijk te worden, te vertellen wie het is. Je kan dit ---bijvoorbeeld--- ook doen door alleen inspiratiebronnen van diegene af te beelden, of een combinatie van allerlei persoonlijke zaken. Alleen jouw herinneringen aan iemand.
De uitwerking van de portretten kies je zelf. Laat je inspireren! Doe onderzoek, kijk naar fotografen tekstschrijvers, jaarverslagen, stripverhalen, films/documentaires... De portretten mogen in uitwerking allemaal verschillend benaderd worden, dat hoeft niet. Wat vind jij krachtiger om je verhaal te vertellen? Onderzoek dit. Hoe werkt dit in een boekvorm? Welke volgorde kies je?
Design a book with five portraits of five persons. You have to know them personally, so friends, family, collegues etc. This book should have an storyline which you develop yourself.
With portrait not only a photograph is meant, or not only. An photograph is possible but the point is that the reader should be able to 'feel' what kind of person is beïng presented. Try to explain, without beïng to litrally, who the person is. You could, for example, use personal items, inspiration sources, or memories of a person.
The overall story, the materialisation and the design are things you have to develop. Be inspired! Do research on how a portait can exist, look to photographers, films, documentaries, comics, novels, writers, etc. The portaits can be differently approached but an story needs to be told. And remember you are designing a book!
vakgerichte thema: 2) Identiteit en burger
Koppeling van de identiteit aan de maatschappij. De burger als onderdeel van identiteiten binnen algemene en specifieke contexten (maatschappelijk, commercieel, cultureel). Het ontwerp als mediator of breekijzer in deze contexten, hoe benader je de burger en misschien nog belangrijker; hoe kan deze worden benaderd?
Assignment 03
New Identity for Rotterdam (in 2030)
Develop thé indentity for Rotterdam
(identiteit en burger) (identity and inhabitant)
Rotterdam is hard bezig om haar toekomst goed op de kaart te zetten (stadsvisie Rotterdam 2030)
De missie van de Stadsvisie: Om een nog grotere rol van betekenis te spelen in de internationale concurrentiestrijd tussen stedelijke regio’s, moet Rotterdam een strategie volgen die gericht is op de ontwikkeling van de kennis- en diensteneconomie én die zorgt voor een aantrekkelijk woon- en leefklimaat voor hoogopgeleide en creatieve werkers.
Dit nadenken over de toekomst gebeurd vanuit een specifiek en vooral top-down perspectief. De relatie van deze ideeën met de stad beperkt zich in veel gevallen tot een praktische implementatie van een idee. Bijvoorbeeld de creatieve stad, een oplossing, een systeem. Door de campagne wordt niet de creativiteit vergroot en zelfs niet zichtbaar gemaakt zoals gepretendeerd wordt, maar juist het tegenovergestelde. Het creative is geen grijpbaar en controleerbaar fenomeen, maar juist het ongrijpbare en het lastige, het constant veranderende.
Als je nadenkt over de toekomst van onze stad, om precies te zijn Rotterdam in 2030, vraag je je af waar deze top down ideeën toe gaan leiden. De stad met opgelegde meta identiteit welke zich kan verhouden met andere soortgelijke identiteiten maar zonder ruimte voor het individu, het specifieke.
Een stad zonder toekomst?
The city of Rotterdam is working hard into the future (cityperspective Rotterdam 2030)
The mission of the Cityperspective: Rotterdam should follow an strategy which is focussed upon the development of knowledge and sevice economy to play an even larger role in the international competition between urban regions. Special focus on an interesting and desirable liveclimate for the high educated and creatiev workers.
These future approaches use an specific and mostly top-down perspective. The relation of these idea's with the city itself is limited to a practical approach and implemantation of an 'solution'. For example thye 'creative city', which is an solution, an system for the approach of parts specific part of the system. The 'creativity' won't be more significant or meaningful and even not more visible by this campaign, although this is beiing communicated. Actually the opposite is happening, the creative industry is not measurable or controllable, it is non phisical, radial and constantly changing.
If one considers the future of our city, to be more precize Rotterdam in 2030, you wonder where these top-down approaches will lead to. The city with an superimposed meta-identity which can compete with other 'branded'-identities. But without any space for the individual, the specific. An city without a future?
De identiteit moet jouw mening over de stad gaan uitdragen en het representeert jouw mening over waar de stad naar toe moet gaan. De identiteit moet de stad Rotterdam gaan ‘helpen’ de toekomst in.
Rotterdam is de stad waar je in woont en studeert. Wat vind jij van deze stad? Wat valt je op? Wat kan beter? Verzamel jouw positieve en negatieve aspecten over de stad.
Voor een aantal van de negatieve aspecten zoek je alternatieven en oplossingen. Deze nieuwe benaderingswijze gaat een onderdeel vormen van de identiteit.
Jij wordt de ‘ambassadeur’ van de nieuwe identiteit, overal waar je komt breng je dit idee voor het voetlicht. Je zoekt mogelijkheden waar je de identiteit ‘kunt presenteren’ en aan de man kunt brengen.Dit doe je in ieder geval iedere week voor de klas, je ‘presenteert en verkoopt’ jouw ideeën en ontwerpen aan de klas in 5 minuten.
De nieuwe identiteit voor Rotterdam (richting 2030) bestaat in ieder geval uit:
– een beeldmerk en een systeem voor visuele herkenning
– je eigen visitekaartje als ambassadeur/campagneleider
– een campagne in de stad Rotterdam: 3 posters en 1 andere uiting (denk aan een tram, een lezing, een...)
– een campagne in een andere stad: 3 posters en 1 andere uiting (denk aan een tram, een lezing, een...)
– minimaal 3 andere uitingen die je zelf uitkiest en voordraagt (website, tassen, stempels, wandelroute...)
Tip: verwerk bestaande ontwikkelingen/plannen/initiatieven in Rotterdam in je plannen over de identiteit.
The identity should represent your opinion on the present city of Rotterdam and the future of the city. This identity should 'help' Rotterdam into the future.
Rotterdam is the city you probably live and study in. What do you think of this city? What is remarkable about it? What should be improved?
Collect your positive and negative experiences regarding the city of Rotterdam.
Develop for a number of negative aspects alternative approaches and solutions. These new approaches will become a part of your new identity of Rotterdam.
You'll become an ambassador of the new identity, and you're going to use every opportunity to present these new approaches to the city.
Find possibilities in which you can present the new identity.
You're going to do this in one way by presenting and 'selling' your idea's and designs each week to the class in 5 minutes.
The identity of Rotterdam (towards 2030) consist at least of:
- an logotype and a system for visual recognition
- your namecard as ambassador and campagnleader
- an campaign in the city of Rotterdam: 3 posters and one extra (for example, tram, lecture etc.)
- an campaign outside the city of Rotterdam: 3 posters and one extra (for example, tram, lecture etc.)
- a minimum of three other media (website, bags, stamps, objects, city walk etc.)
Try to use existing developments/plans/initiatives of Rotterdam in your identity!
Opdracht/Assignment 4 YOUTUBE
Wikipedia.nl over You Tube:
YouTube is een website voor het kosteloos uploaden, bekijken en delen van videofilms door gebruikers. Het motto van deze website is YouTube, Broadcast Yourself. De uploader kan de film voorzien van trefwoorden die een niet-hiërarchische classificering mogelijk maken. De site is opgericht in 2005.
In september 2006 werden er zo’n 60.000 filmpjes per dag op deze site gezet en volgens de site zouden er meer dan 100 miljoen filmpjes per dag bekeken worden. Het bestbekeken filmpje is in totaal al meer dan 60 miljoen keer bekeken. Sommige beginnende artiesten hebben hun groeiende populariteit zelfs te danken aan hun video’s op YouTube. De Nederlandse Esmée Denters is een goed voorbeeld, zij is vanwege de populariteit van haar videoclips op YouTube in 2007 in gesprek gegaan met enkele platenmaatschappijen in de Verenigde Staten.
Wikipedia.org on You Tube:
YouTube (pronunced /juːtuːb/ or /juːtjuːb/[1]) is a video sharing website where users can upload, view and share video clips. YouTube was created in mid-February 2005 by three former PayPal employees.[2] The San Bruno-based service uses Adobe Flash technology to display a wide variety of video content, including movie clips, TV clips and music videos, as well as amateur content such as videoblogging and short original videos. In October 2006, Google Inc. announced that it had reached a deal to acquire the company for US$1.65 billion in Google stock. The deal closed on November 13, 2006.[3]Unregistered users can watch most videos on the site, while registered users are permitted to upload an unlimited number of videos. Some videos are available only to users of age 18 or older (e.g. videos containing potentially offensive content). The uploading of pornography or videos containing nudity is prohibited. Related videos, determined by title and tags, appear onscreen to the right of a given video. In YouTube's second year, functions were added to enhance user ability to post video 'responses' and subscribe to content feeds.Few statistics are publicly available regarding the number of videos on YouTube. However, in July 2006, the company revealed that more than 100 million videos were being watched every day, and 2.5 billion videos were watched in June 2006. 50,000 videos were being added per day in May 2006, and this increased to 65,000 by July.[4]In August 2006, The Wall Street Journal published an article revealing that YouTube was hosting about 6.1 million videos (requiring about 45 terabytes of storage space), and had about 500,000 user accounts.[5] As of December 14th 2007, a YouTube search for "*" returns about 59,500,000 (mostly likely more) videos (the asterisk is a commonly-used wildcard character in search engines, therefore showing all videos).
Opdracht/Assignment
You Tube is een enorme database geworden, waarbinnen de weg gevonden moet worden door jezelf, door tips van anderen en/of door de tips van You Tube.
Ontwikkel en ontwerp een manier waarop je een door je zelf te bepalen eindgebruiker vertelt wat er te vinden is op You Tube en waar. Doe dit op een geheel eigen manier (verbonden aan jouw ideeën als ontwerper), waardoor jouw middel een op zichzelf staand product wordt. Het middel kan van alles zijn, maar moet communiceren. En daarnaast een eigen en nieuwe opvatting zijn op You Tube. Werk met de methodes van You Tube en gebruik de gegevens van You Tube.
You Tube has grown into a huge and seemlingness endless database of broadcasts. Within this database you can find your own way, use tips from others or the tips of You Tube. Develop and design a method with which you can inform a self to choose end user on what's available on You Tube and where. Do this derived from you're design perspective, resulting in a product which can exist on it's own. The product (or publication) could be anything, but should communicatie you're own and personal idea's towards You Tube. Work with the methods and data of You Tube.
Opdracht/assignment 5
North Sea Jazz Artposter
ism typografie en het tweede jaar
3) week 17 t/m 24 Informatie en statement
Naast de verschillende media (tentoonstelling, routing, krant/boek/tijdschrift, digitale media) staan experiment en omgang met informatie centraal. De koppeling van het onderwerp én het ontwerp aan het medium is een belangrijke voorwaarde.
Opdracht/assignment 6
INSPIRE
Inspire yourself and the other
How do you inspire? in this assignment you have to follow your intuition. If you succeed you can do anything as a creative. Feed yourself by using questions, contexts, events. What is your opinion, how can you use idea's, what's is your position as a designer? Keep formulating questions for yourself which matter, and which are not directly related to assignments of clients.
Now you have to find examples/things which inspire you, and which define you as a designer. With this assignment you have to define what inspires you. And this can be really divers. Make a selection of different things, texts, images, films, collages, objects, words, ... etc.
Search for referential material of other designers/artists: Re-magazine/Jop van Bennekom, Sealand/metahaven, Museum Van Nagsael/Rolf Engelen & Silvia B., rehab/smba, De Geuzen/global anxiety monitor.
INSPIREREN
Inspireer jezelf en daarmee weer anderen.
Hoe doe je dat? Ik wil je met deze opdracht leren je eigen intuïtie te volgen. Als dat je dat lukt, kan je elke opdracht (op jouw eigen manier) aan. Je moet jezelf constant voeden met vragen, voeden met de gebeurtenissen om je heen. Wat vind je daarvan? Wat moet je ermee? Wat kan je ermee doen als ontwerper? Blijf jezelf altijd vragen stellen en doe niet alleen wat er van je verwacht wordt.
Zoek nu inspiratie in de dingen die jij interessant vindt, dat maakt jou, als ontwerper, namelijk uniek.
Met deze opdracht wil ik erachter komen wat jou inspireert. Dat kan heel divers zijn. Hopelijk wel.
Ik wil ook dat je divers bent in de ingrediënten die je kiest. Het mogen dus illustraties zijn, foto’s,
filmpjes, collages, objecten, teksten, woorden....
Maar realiseer je dat je laat zien wat je inspireert als ontwerper!
Zoek voor inspiratievoorbeelden van andere ontwerpers bijvoorbeeld naar: Re-magazine/jop van bennekom, Sealand/metahaven, Museum Van Nagsael/Rolf Engelen & Silvia B., rehab/smba, De Geuzen/global anxiety monitor.
Opdracht/Assignment 7
A Street
Kies een straat in Rotterdam en benader deze straat op drie manieren:
1. maak een herontwerp van een van de ontwerpen die je in deze straat aantreft
2. maak een persoonlijke reactie op deze straat door een krant te ontwerpen van minimaal 8 pagina's
3. ontwikkel en ontwerp een boodschap aan deze straat die je in deze straat plaatst
Je doelgroep kan uit verschillende groepen bestaan al is er een grote kans dat er overlappingen bestaan.
Bedenk jezelf welke betekenissen er aanwezig zijn in de straat, welke posities, welke machten, welke regels manifesteren zich? Onderzoek deze en gebruik de informatie die je vind in de drie uitingen.
Bedenk je dat je zowel ontwerper bent als redacteur, je schrijft, stelt samen en reageert. Hierbij hoort een verantwoordelijkheid, de straat leest namelijk in ieder geval onderdeel 3!
A Street
Choose a street in Rotterdam and approach it from three perspectives:
1. Redesign one of the designs you find in this street.
2. Develop/design a personal response to the street by designing a newspaper of at least 8 pages.
3. Develop and design a message to the street which you'll place in the street.
The targetgroup can exsist from different groups, although there is a big chance that there will be overlaps.
Be critical on the existing messages and meanings ewhich are present in the street, which positions, which powers, which rules manifest themselves? Research them and use the information for your three designs.
Remember, you are both designer, editor, writer, photographer. Connected to these positions is a responsebility, the street will read at least one approach!
4) week 25 t/m 32 Maatschappij en eigen positie
Stel een eigen (misschien ideale) opdracht (student) als opmaat naar het eindexamen én vanuit het idee dat hierdoor de ontwerp houding bevestigd/gedefinieerd kan worden (mentaliteit, intressevelden etc.). De koppeling naar grafisch ontwerpen breed is een belangrijk criterium; de mogelijkheid bestaat dat er een inhoudelijke koppeling gemaakt wordt tussen de major en de minor. Volgorde is hetzelfde als bij het eindexamen, concept na 2 weken, tussenbeoordeling na 5 weken, eindbeoordeling na 8 weken.
Opdracht/Assignment 8/9
Graduation test assignment (connected to the typograpy assignment)).
In this period we are going to prepare you to the graduation of next year.
Dutch student specific information on the graduation:
Beschrijving eindexamen Grafisch Ontwerpen Willem de Kooning Academie:
Het eindexamen bestaat uit vier opdrachten, drie praktijkopdrachten en een vormgegeven scriptie.
De drie praktijkopdrachten hebben allemaal eigen karakteristieken:
1 duidelijk omschreven kader
2 vrij omschreven kader
3 ontwerppositie gerichte opdracht
4 De scriptie is een een kritische bezinning op de in de lessen aangesneden problematieken. Met een nadruk op het ontwikkelen van een persoonlijke visie op het vakgebied. Deze scriptie wordt naast het schrijven ook door je vromgegeven waarbij het vanzelfsprekend is dat je komt tot een relevant ontwerp t.a.v. het onderwerp en de conclusie.
Bij het eindexamen zijn een aantal meetmomenten:
- conceptpresentatie (presentatie van je concept en planning)
- groen licht vergadering (presentatie ontwerp)
- eindexamen (presentatie definitieve ontwerp)
- eindexamenexpositie
Omdat we nu maar 8 weken hebben gaan we het proces radicaal comprimeren en terugbrengen naar twee opdrachten. Er is dus geen keuzemogelijkheid zoals bij het eindexamen, je doet beide opdrachten tegelijkertijd. Dit wil zeggen een opdracht bij typografie en een bij grafisch ontwerpen.
Natuur versus Cultuur
Case-study 'De Grevelingen'
In our everlasting effort to control our destiny nature plays an abiguis role. We charish, fight, conqer, explore, use nature. Natural recources have been the subject of conflict, wars and cultural differences as long as we exist.
We evolve in a direction that nature is something which can be controlled, engineered, optimalised, enhanced without the knowledge of the long term effects. Nature now has become an image of nature and a smell of the forest (het bos ruikt naar shampoo). In this process unexpected things happen.
One example is the 'Grevelingen', this used to be an open connection to the sea but with the construction of the 'Deltawerken' to protect the Netherlands agains the sea this region changed. Tides dissapeared, ecology changed. Partially this tide-dynamics is restored by opening up small pieces of the dam, the concequence is that this is a constructed situation. The quality of the water in the biggest salt water lake of europe is deteriating.
The organisation tries to change this area into a recreational area, where culture and nature meet. Is this approach possible, and if so what are the issues? Is this area, or this example transportable an could this be use in the ongoing debate on nature and connected, culture. Economics and politics are a big influence on this debate and also global climate change is connected to this example.
You could say that the grevelingen in itself is a 'container' for all these stories.
Assignment:
Develop an argument and story deriving from this case study which will be the basis for your concept.
Make this story public by making publicational material around this case study connected to the nature culture debate. This could be anything from a publication, an identity proposal, an identity research, an installation/exhibition etc.
Frame:
This project is connected to the 'Zuid Hollandse vormgevingsprijs', and your project could be the one which is going to whin this prestegious price! You'll receive later more information on this.
Gekoppelde opdracht bij Typografie:
(korte omschrijving)
Ontwerp een nieuwe identiteit voor een van de volgende drie bedrijven:
- Shell
- Easyjet
- Van Oordt (baggeraar van oa. The Palm, Dubai)